1   - следећа страна 

Како реорганизовати породични живот

 

Драге колеге родитељи,

 

Прва недеља примене ванредних мера и социјалне изолације је већ иза нас. У већини породица су то били дани измешаних осећања,сучељавања различитих уверења и ставова, исцрпног трагања за новим информацијама и покушаја реорганизовања читавог живота породице у ситуацији кризе и неизвесности.Током тих дана смо били уроњени у море информација и дезинформација, различитих теорија, искустава, мера и савета.

Родитељи су се нашли пред захтевним задатком да све те информације пропусте кроз филтер и на узрасно прихватљив начин саопште својој деци шта се то дешава и одговоре на њихова питања. Срећом, деца се брже адаптирају на све ситуације од нас, па тако и на ову. Схватила су да ово није ситуација  "као на распусту" и да ће имати пуно обавеза и ограничења, али и  слободног времена које морају провести већим делом дана у затвореном простору. У истом затвореном простору у ком њихови родитељи покушавају да остваре рад од куће и остале кућне обавезе. Питање које се само намеће јесте  како организовати учење, рад, кућне обавезе, слободно време за више људи у исто време у једном животном простору током дужег временског периода?

Претраживањем интернета ћете наићи на пуно савета и предлога. Важно је да заједно, најпре као родитељи, а потом и цела породица размотрите понуђене идеје и испробате оно што је вашој породици најадекватније у овом тренутку. Идеално би било да породице саме осмисле реорганизацију старих и нове активности у складу са својим потребама и интересовањима. С обзиром на то да смо тренутно  сви у ситуацији повећаних захтева и психолошког притиска са више страна, то се може чинити као тежак задатак. Сасвим је разумљиво да се у овом тренутку  не осећате превише креативним, пуним идеја и ентузијазма да формирате нова правила, рутину и  активности за свој дневни распоред. Покушајте да гледате на то као вентил кроз који ћете пропустити бар мали део страхова, брига, љутње и осећаја беспомоћности. Тако ћете се мотивисати да промислите како и шта можемо да урадимо, осмислимо, променимо ми, као породица, да себи олакшамо процес кроз који пролазимо.Можете украсти неку идеју и од пријатеља или рођака, али, запамтите, да је свака породица, мали свет унутар друштва, који поштујући норме друштва, формира своја правила, рутине и ритуале. А баш та правила и ритуали нам дају осећај сигурности и припадања који нам је свима важан и неопходан нарочито у кризним ситуацијама.

Ми ћемо покушати  да знања и информације које имамо претворимо у неколико препорука које вам могу олакшати пролазак кроз цео овај процес реорганизације породичног живота.

Како реорганизовати породични живот у ванредним и кризним ситуацијама?-препоруке за родитеље о начинима организовања радног дела дана у кућним условима и слободног времена у затвореном простору

 

⌂ Утврдите које активности и породичне ритуале можете наставити да одржавате и у тренутној ситуацији.

Многе активности попут дружења са пријатељима или одласка у биоскоп, нећете моћи да практикујете током мера социјалне изолације. Али, зато, многе свакодневне активности попут одласка на спавање, обедовања, заједничког времена можете одржавати и даље. Покушајте да се усредсредите на све што чини ваш породични живот, а није ометено тренутним условима живота.

Многа истраживања показују да се устаљеност дневних активности и рутина у оквиру породице може повезати са ређим испољавањем симптома попут депресивних, анксиозних, проблема у понашању, као и са чешћим испољавањем самодисциплине и здравствено одговорног понашања код чланова породице.

Од вас се очекује и извесна флексибилност у планирању и одржавању тих активности.Неке од њих ћете морати да делом измените, смањите или проширите, реорганизујете. Може се десити да током овог процеса промишљања и боравка у кући и осмислите неке нове породичне активности које могу опстати у вашој породици и када се вратимо уобичајеном ритму живота. Уколико те активности буду пријатне и важне за чланове породице може се десити да то "ново" постане "уобичајено" за вашу породицу.

⌂ Установите јасан дневни распоред.

Деца воле рутину. Вероватно сте ово већ чули, али је заиста тако. Док ми често повезујемо рутину са нечим негативним, досадним, напорним, код деце је другачије. Иако могу, наизглед, негодовати и пружати отпор,  рутина им даје осећај сигурности, предвидљивости  и контроле. Код деце старијег школског узраста се то мења у складу са развојним карактеристикама, али је и даље рутина пожељна уз  дозу флексибилности. Ако размислите о томе, и ми , одрасли, смо више фокусирани и ефикаснији кад знамо шта и када  се од нас очекује да урадимо нешто. Покушајте да ваш распоред посла и кућних обавеза ускладите са школским распоредом деце. На пример, у време када деца прате наставу, ви обавите важне позиве и најхитније обавезе, а потом заједно направите паузу и сл. Нагласите у распореду када ћете бити доступни, а када је неодложно да радите. Ставите све у јасан временски оквир уколико сте у могућности. На пример од 8:00-8:30 доручак, од 8:30-10:00 мама/тата ради/е, деца прате наставу/раде домаћи и сл.Разговарајте са децом о томе шта су границе у зависности од узраста и јасно одредите шта смеју/не смеју да раде док сте "на послу". Са млађом децом ово може бити изазов, па пробајте да унапред припремите садржаје који ће их окупирати за извесно време и/или уколико су оба родитеља код куће, организујте рад у сменама. Ради лакшег сналажења поређајте активности по приоритетима и правите оријентациони план за сваку недељу. Не заборавите да у дневни распоред укључите време за себе и време "да не радите ништа" или радите нешто што  за вас лично представља  одмор, релаксацију, опуштање.

⌂ Будите реалистични и емпатични.

Имајте стално на уму да ваша деца немају намеру да вас "излуде" и "избаце из такта". Они једноставно траже вашу неподељену пажњу, на различите начине, у зависности од узраста. Док јасно одређујете границе, потрудите се да покажете разумевање и за ситуацију у којој се они налазе. Многе за њих важне активности су отказане, онемогућено им је да проводе време са вршњацима и да излазе напоље. Реците да вам је важно да чујете шта желе да кажу, али да морате да радите и да ћете их радо саслушати чим завршите са послом.

С времена на време одложите свој телефон (и деца треба да одложе свој телефон уколико га користе) и усредсредите се на међусобни разговор. Квалитет комуникације међу члановима породице је посебно важан у ситуацијама кризе, а већим делом га одређује слушање саговорника.

Уважите њихова осећања попут љутње и разочараности што је одложен излет или рођенданска забава услед ванредне ситуације. То су били за њих важни догађаји којима су се можда радовали већ дуже време. Охрабрите их да говоре о томе и испоље осећања на адекватан начин.

Пробајте да размишљате о евентуалним предностима тренутне ситуације, а затим отворите ту тему и са децом. Понекад размишљањем о добитима, можемо доћи до нових идеја како да се носимо са актуелним  потешкоћама.

⌂ Препознајте и уважите потребе свих чланова породице.

Разговарајте са децом о томе шта су све  наше потребе, које су исте, а по којима се разликујемо, које потребе не можемо задовољити у овој ситуацији или морамо наћи алтернативне начине да то урадимо. Покушајте да направите приоритете у односу на развојне и емоционалне капацитете сваког члана породице.Не заборавите да уважите и своје потребе као појединаца и као брачног пара. Брините и о себи и осмислите нове начине да организујете време само за себе, време за одмор, за комуникацију са пријатељима, за ваша интересовања. Пробајте да тамо где је то могуће укључите и друге чланове породице како би олакшали организацију.

⌂ Организујте заједничке породичне активности.

Ово може бити добра прилика да се цела породица повеже, учи и развија док пружате једни другима подршку, љубав и сигурност.Организујте заједничке тренинге, часове плеса преко интернета, истраживање неких појава или догађаја, прављење предмета..Различите друштвене и видео игре могу бити прилика да боље упознате социјалне вештине своје деце и промовишете одређено понашање или им пренесете и размотрите са њима  важне поруке о односу према људима и свету у коме живе. Одржавајте контакт са блиским и за породицу важним људима. Искористите све могућности комуникације преко интернета, па  и заједничких активности. На пример, можете организовати вече пантомиме са пријатељима или час кувања са бакама и декама преко интернета.

На тај начин ће се цела породица осећати забављено док уједно нешто конструише, осмишљава и ствара што  вам може дати свима осећај заједништва и контроле у тренутно прилично неизвесним и променљивим околностима живота.

Свакако, један од највећих изазова у оваквим ситуацијама је одржавање граница у породичним улогама. У сваком тренутку, па и кризном, мора бити јасна подела улога, обавеза и одговорности. То подразумева да је већи део посла на вама, али вам даје и могућност да обогатите живот ваше породице.Како год да организујете породични живот, најважније је да одржите функционисање породице, да су задовољене најважније потребе свих чланова и да је породица и даље за све њене чланове место где се осећају сигурно и вољено.

 

 

                                                                                          Педагошко-психолошка служба 




Обавештење - психолошка подршка

Поштовани родитељи и ученици,

 

обавештавамо вас да је педагошко-психолошка служба школе организовала рад у складу са тренутном ситуацијом тако да нас можете контактирати путем мејл адреса -  pedagog.putnik@gmail.com и  psiholog.putnik@gmail.com као и преко одељењских старешина по потреби. Потрудићемо се да вас информишемо о актуелним препорукама надлежних институција као и корисним саветима за оптималније функционисање у датим условима свакодневног живота и рада. Пратите редовно наш сајт www.osvojvodaputnik.edu.rs путем ког ћемо се трудити да вас потпуно и благовремено информишемо и пружамо подршку везано за процес учења на даљину као и психолошко саветовање.

Уверени смо да ће наши ученици остварити подједнако добре резултате као и у редовној настави, а да ће њихови родитељи постати важни савезници свим запосленима у школи на том путу. У протеклој недељи је фокус свих запослених био на организовању наставе и координацији свих учесника у процесу учења на даљину. Очекујемо да ће се цео систем усталити у наредним данима и постати део очекиваних обавеза свих нас чиме би требало  и да се умањи психолошки притисак и стрес коме смо сви заједно  тренутно изложени.

Важно је у оваквим ситуацијама подстицати међусобну солидарност и разумевање као и емпатију. Тренутно сви функционишемо и деламо у оквиру неколико улога у истом тренутку- уједно смо у улози детета, родитеља,наставника, запосленог, и у оквиру свих тих улога су нам задаци и услови рада отежани, а одговорност вишеструка.

У тренутној ситуацији социјалне изолације, све одговорности и обавезе су пале на породице као једине групе људи које су у свакодневном контакту. То може донети пуно изазова и потешкоћа за чланове породице, али с друге стране може помоћи породицама да побољшају комуникацију, међусобне релације, организацију, развију нове начине провођења заједничког времена и допринесу јачању емоционалних веза и осећаја блискости између чланова породице.

Покушаћемо да својим стручним знањима и вештинама и праћењем доступне литературе и информација помогнемо у томе да сви овај период памтимо по томе колико смо се зближили, шта смо научили и која нова интересовања и вештине смо развили као појединци и као заједница.

 

                                                                                                  Педагошко-психолошка служба школе

У  наставку вам прослеђујемо листу корисних линкова везано за информисање и психолошку подршку у измењеним условима живота током трајања пандемије:

 

Ministarstvo zdravlja Republike Srbije, COVID-19: https://covid19.rs/

 

https://www.srbijadanas.com/vesti/drustvo/ministarstvo-zdravlja-donelo-nove-mere-zbog-korone-otvorene-telefonske-linije-za-psihosocijalnu-2020-03-16:/

 

http://www.redcross.org.rs/  (Psihološki aspekti i posledice COVID-19 i saveti za očuvanje mentalnog zdravlja)

 

http://www.efpa.eu/covid-19

 

https://imh.org.rs/obavestenje-zbog-uvodjenja-vanrednog-stanja-u-republici-srbiji/

 

http://www.mpn.gov.rs/psiholoska-savetodavna-podrska-za-ucenike-roditelje-i-zaposlene-u-ustanovama-obrazovanja-i-vaspitanja/

 


Упутство за родитеље- Учење на даљину

Поштовани родитељи и ученици,

 

Обавештавамо вас да је Влада Републике Србије одлучила да се, због епидемиолшке ситуације у земљи, привремено обустави непосрдени образовно-васпитни рад у основним  и средњим школама на територији Републике Србије. У циљу остваривања права ученика на образовање, Министрство просвете, науке и технолошког развоја припремило је оперативни план за наставак рада школа у отежаним условима, кроз остваривање образовно-васпитног рада учења на даљину. Почетак реализације образовно-васпитног рада на даљину је 17.март 2020. године.Часови ће бити емитовани на РТС 3 и РТС 2 према распореду по разредима, који ће дан пре емитовања бити доступни на сајту Министрства просвете, науке и технолошког развоја.

На званичној страни Министарства биће постављена одговарајућа упутства, као и обавештења о датумима у вези са почетком њиховог функционисања.

Детаљне информације везано за наставу на даљину можете прочитати ОВДЕ.

Линк платформе учења на даљину - https://www.rasporednastave.gov.rs/

Такође вас упућујемо на блог за учење француског језика http://francuskiputnik.blogspot.com/, чији је аутор наставница француског језика, Тања Гњидић. 

Молимо вас да пратите даља упутства преко сајта школе и од одељењских старешина.

 

Хвала на разумевању.    Директор школе

  Радослава Мраовић


http://www.osvojvodaputnik.edu.rs/upload/Obavestenje za roditelje_nastava na daljinu.pdf


УПИС ПРВАКА

ПОШТОВАНИ РОДИТЕЉИ


       Обавештавамо  Вас да ће се упис деце у први разред основне школе, за школску 2020/2021. годину обавити у времену од  1. априла до 31. маја 2020. године.

У први разред се уписују деца рођена од  1.03.2013. до 28.2.2014.године. Упис се обавља код секретара школе, од 8,00 до 14,00 часова. Приликом уписа  секретар заказује тестирање детета код ПП службе.

 За упис је потребно доставити следећа документа:

 

-          Потврдa о здравственом стању детета;

-          Уверење о завршеном припремном предшколском програму;


Школа ће електронским путем прибавити извод из Матичне књиге рођених и доказ о пријави пребивалишта.

 

ОБЛИЦИ НАСТАВЕ У ШКОЛИ

 

ЦЕЛОДНЕВНА НАСТАВА ( 8 -16 h, дежурство учитеља до 16:45 h).

-          Настава се изводи од 8-16h  (садржи редовне часове, часове самосталног рада, слободно време – ручак и игру).

 

КЛАСИЧНА НАСТАВА – настава се изводи у две смене које се недељно мењају ( почиње од 8:00 h или од 13:20 h).


Превентивне активности - здравствене препоруке

ОБАВЕШТЕЊЕ ЗА РОДИТЕЉЕ И УЧЕНИКЕ

 

У складу са Дописом Министарства просвете, науке и технолошког развоја, а у циљу превенције ширења евентуалне инфекције,  у Школи ће бити предиузете следеће мере:

 

-         Интезивирање дезинфиковања простора у Школи.

-         Одржавање часова одељењског старешине посвећених неговању личне хигијене, али и комуникацији која није подложна паници и ширењу непроверених информација.

 

-         Давање препорука и подстицање ученика да:

·        редовно перу руку;

·        понесу у школу средства за дезинфекцију руку;

·        не дододирују лице неопраним рукама;

·        не размењују храну и не користе исте чаше и  флашице за воду;

·        употребљене папирне марамице и убрусе редовно одлажу у корпу за отпатке.

·        Се после после наставе не задржавају без потребе у школи и школском дворишту.

 

-         Препорука  ученицима и родитељима да одложе прославе и дружења.

-         Странке се упућују на контакт телефон секретара школе (2667-224).

-         Одлаже се послеподневни  пријем родитеља који је био планиран за 11. и 12. март, као и други планирани пријеми родитеља за март месец .

-         Појачана контрола уласка свих лица у школу.

 Родитељима се скреће пажња да се, због безбедности деце и безбедности других, обрате надлежним здравственим институцијама уколико примете било какве симптоме код деце који би могли да указују на присуство вируса. телефон епидемиолошке службе за све информације су 064/8945-235 и 01172684-566.

 

 

 

  Директор школе

Радослава Мраовић



1   - следећа страна